Manuellterapeut

Manuellterapeuter har spesialisert seg på å diagnostisere og behandle skader og smerter i muskel- og skjelettsystemet. Målet er, sammen med deg som pasient, å påvirke kroppens funksjoner til bedre livskvalitet.

Manuellterapeuten er fysioterapeut med en mastergrad i muskel og skjelett. Det tar 7 år å bli manuellterapeut.

Manuellterapeuten kan sykmelde, og kan ved behov henvise deg videre til bildeutredning (MR, røntgen, CT) og andre spesialister (ortoped, nevrolog, revmatolog osv).

Etter en grundig samtale og undersøkelse vil manuellterapeuten kunne gi informasjon om diagnose, årsak til smerter og funksjonssvikt, prognose og gi tilpasset behandling.

Behandlingen er basert på vitenskapelig dokumenterte metoder for å lindre smerter, bedre funksjon eller forsinke en progredierende funksjonssvikt. Eksempler på slike metoder er leddmobilisering og leddmanipulasjon, massasje, tøyninger og nervemobilisering. I tillegg gis spesifikke øvelser og treningsprogram.

Manuellterapeuten foretar sin vurdering med en forståelse for at plager i muskel-skjelettsystemet også kan skyldes psykologiske og sosiale forhold. Derfor brukes også kognitiv terapi og veiledning i mestringsstrategier ved langvarige smerter og sykdom. Manuellterapeutene på Birkeland Klinikken samarbeider tett med de andre på klinikken for å gi deg best mulig oppfølging, her kan vi nevne blant annet samarbeid med spesialister i ultralydveiledet injeksjonsterapi.

En manuellterapeut kan hjelpe deg som har skuldersmerter, ryggsmerter, nakkesmerter, hodepine og svimmelhet, kjeveplager og utstrålende smerter til armer eller ben. Vi bistår også i tiden før og etter operasjoner, som for eksempel følge av prolaps. Vi undersøker og behandler alle typer idrettsskader, for eksempel ankelovertråkk og korsbåndskader. Vi kan også hjelpe enkelte som har vedvarende plager etter for eksempel hjernerystelse og «whiplash».

Dersom du har senebetennelse, ubehag som følge av mye kontorarbeid, overbelastningsskader eller trenger hjelp til å komme i gang med trening kan du også kontakte våre manuellterapeuter. Undersøkelse og behandling av gravide utføres også av våre manuellterapeuter. For eksempel smerter relatert til bekkenløsning og treningsveiledning og skader som oppstår i forbindelse med fødsel.

Bestill i dag!